Recenzie, ako sa hrá na Maschine Mikro?

Autor: Jakub Šindler (DJ Jake Haley - Ostrava)

Maschine mikro - vec, bez ktorej nikdy nespoznáte čo je to beat

K čomu to vlastne je?

Či už skladáš hudbu, alebo si DJ, ktorý chce obohatiť svoje sety improvizovanými samplami, určite si sa sám seba niekoľkokrát pýtal:,, Ako tomu dať groove? "Alebo,, Ako to urobiť tak, aby to do seba zapadalo?" alebo,, Prečo to neznie tak dobre, ako v mojej hlave? ". Urobiť silný beat je v tejto brandži to najdôležitejšie a zároveň najkomplikovanejšie. Niečo mi hovorilo, že by Maschine Mikro mohol tento problém značne uľahčiť. A tak som ho vyskúšal .

Dizajn a konštrukcia

V pevnom plastovom obale dostaneš 16 farebne podsvietených padov, ktoré reagujú na silu tvojho dotyku. Čím silnejšie udrieš, tým to bude hlasnejší. Okolo padov sa nachádza sada tlačidiel, ktoré slúžia na ovládanie PC softwéru Maschine. Ďalej jeden otočný knob a viacriadkový čiernobiely display, na ktorom sa zobrazujú všetky dôležité informácie (napr. v akej vrstve sa nachádzaš, aké máš nastavené parametre a pod) Všetky tieto ovládacie prvky slúžia na ovládanie PC Softwéru, ktorý je alfou a omegou celého hardvéru.

Maschine je teda vlastne MIDI kontrolér s nevídaným potenciálom. Pomocou pribaleného USB kábla sa pripojíš k svojmu PC alebo MACu a tvoríš. Každého, kto si bude chcieť vziať Maschine mikro na akciu určite poteší, že si ho môže uzamknúť pomocou zámku Kensington (pododbně ako notebook) a nikto mu ho nemôže ukradnúť (skoro :-)).

Pohľada na celý hardware Maschine Mikro

Software

Najpodstatnejšou súčasťou je potom samotný softwér Maschine. Ten sa nijako nemení, pre Maschine ani Maschine Mikro. Rozdiel je len v počte ovládacích prvkov na konzolu. Softwér je veľmi svižný a intuitívny, na príkazy konzoly reaguje okamžite (a to aj vo Windowse), z konzoly ho môžeš kompletne celý ovládať pomocou už spomínaných hotkeys. Svojim rozvrhnutím veľmi pripomína Ableton Live a jeho session view, avšak s oveľa lepšie rozvrhnutým prehliadačom knižnice samplov a rozšírenými možnosťami programovania sekvencií. Jednotlivé sekvencie sa nazývajú patterns a v danej vrstve (scene) ich môžeš mať hneď niekoľko a striedať ich tak, ako sa ti práve hodí.

A tým sa dostávame k pointe tohto produkčného systému:

S Maschine Mikro sa pracuje neskutočne rýchlo, akýkoľvek nápad sa ihneď stáva skutočnosťou, a je to neopísateľná zábava.

Žiadne dlhé prehľadávanie knižnice samplov, pomocou hotkeys na konzolu si jednoducho náhodne zvolíš akodnúkoľvek sérií samplov, nahráš niekoľko nápadov a ideš ďalej. Ak sa netrafíš do príslušnej doby, nevadí, jednoducho stlačíš tlačidlo Quantize a je po probléme a pre nabudúce si pre istotu zapneš vstavaný metronóm. Ak nemáš ziaden nápad, môžeš sa insiprovat predprogramovanými sekvenciami, medzi ktorými nájdeš mená ako Pendulum alebo Kai Tracid. Napadlo by ťa, že ťa takáto hračka priblíži k tak veľkým producentom? A to ešte nevieš ako blízko.

Podpora VST a Komplete Elements

Kvalita samplov je naozaj na úrovni. Narozdiel od rôznych balíčkov ktoré nájdeme na internete znie tyhle ako od sound dizajnéra z profi štúdia, ktorý nám ich pripravil na mieru. Akýkoľvek nápad uplácané behom desiatich minút, znie ako keby si strávili niekoľko hodín sedením pri ekvalizéra a rôznych kompresorov. Maschine SW tiež obsahuje vstavané efekty, ako je práve ekvalizér, kompresor alebo reverb, keby sa ti predsa len niečo nezdalo alebo si chcel byť viac originálne.

Keďže softwér podporuje standart VST, môžeš použiť všetky tvoje obľúbené pluginy. Maschine si ich sám vyhľadá a ponúkne na použitie. Svoj beat potom doplníš basovú linkou z Massive alebo padom z Nexusu a to opäť s rýchlosťou priamo úmernou kreativite.

V balení na teba čaká ešte jedno prekvapenie. Je ním DVD Komplete Elements, ktoré obsahuje cez 3gb ďalších samplov a 1 000 Sound z pluginov ako je REAKTOR, GUITAR RIG alebo KONTAKT. Tiež si zadarmo môžeš stiahnuť plnohodnotný softvérový syntetizér MASSIVE a aby to nebolo málo, k nemu dostaneš ešte cez 1300 presetov.

Detail knižnice pluginov Native Instruments

Toto už je naozaj zásoba, ktorú len tak nevyčerpáš. Navyše intuitivita celého systému ťa jednoducho nezaťažuje technickými drobnosťami, ktoré ťa odvádzajú od kreatívne flow. Všetko znie parádne aj bez ekvalizácia a Maschine ťa neustále motivuje k využitiu nových prvkov, ktoré ťa behom niekoľkých sekúnd vtiahnu do úplne inej sféry produkcie. Všetky nápady si potom môžeš odladiť v DAWu na ktorý si zvyknutí. Proste jednoducho a rýchlo :-)

Ako s tým naložiť v praxi?

Maschine Softwér je k dispozícii ako v stand alone verzii, tak aj ako VST plugin. Môžeš tak vo svojom FL Studiu, Cubase, Abletonu (či inom DAW podporujúci štandart VST), použiť Maschine ako VST plugin a to aj so všetkými integrovanými VST pluginy, ktoré si v ňom použil ... aby si rozumel ... V softwéri Maschine si vytvoríš niekoľko sekvencií, ktoré poskládáš do rôznych vrstiev. Sekvencie môžu obsahovať beaty, basové linky aj melódie, ktoré vytvoríš pomocou rôznych VST pluginov priamo v Maschine softvéru. Maschine je síce uvádzaný ako groove štúdio system, ale aj melódie sa sním skladajú veľmi dobre, zábavnou formou simluje stupnice aj poltóny tak ako MIDI klávesy.

Maschine jako VST plugin Abletonu Live

Ak chceš vystupovať naživo, tak ti to úplne stačí a nič navyše nepotrebuješ. Medzi jednotlivými vsrtva sekvencií (scénami) sa pomocou hotkeys na konzolu prepínaš bez prieťahov a odehraješ tak pokojne celú skladbu alebo celý set.

Pokiaľ ale chceš svojmu projektu dať nejaký arrangment, otvor si ľubovoľný DAW. Vložíš Maschine ako VST Instrument plugin a naimportuješ si svoj ​​projekt. VST plugin funguje rovnako dobre a rovnako rýchlo ako stand alone verzia a využíva všetky použité efekty vrátane použitých VST pluginov. Napodiv to ani nezaberie veľa pamäte (zvládol som to aj so 4Gb RAM). Potom už máš nespočet možností, ako naložiť s nápadmi a vytvoriť z ​​nich celistvý track.

Maschine Mikro je skvelý spôsob, ako rýchlo zaznamenať nápady alebo ako efektívne improvizovať na stagei.

Ale je to aj záchranca rozrobených projektov, ktoré stroskotali práve na tom, že ti došli nápady. Manipulácia s dnešnými DAWy je viac o práci ako o zábave. A tento mýtus Maschine Mikro dokonale borí. Dôkazom o tom je aj fakt, že Maschine v rôznych verziách používajú producenti ako je Armin Van Buuren, Nicky Romero alebo Hardwell. A ako hovorí každý z menovaných:,, Ak sa pri tom nezabávaš, radšej sa na to vykašli. "

Záver

Maschine Mikro je podľa mňa vec, ktorá nesmie chýbať v žiadnom štúdiu. Bezpochyby je to skvelý produkčný nástroj a zdroj inšpirácie. Vďaka kvalite spracovania, posunie tvoju produkciu o poriadok vyššie. Trúfam si tvrdiť, že je to aj budúce tajomstvo tvojho úspechu. S otázkou akú verziu zvoliť si nelám hlavu, už Maschine Mikro plne dostačuje k rýchlemu ovládanie celého softwéru a jeho jednoduchosť potom práve napomáha k plynulému priebehu zaznamenanie tvojich nápadov. Kto by potom chcel jeden display a pár ovládacích prvkov naviac, (hodí sa pri živom vystupovaní) kúpi si plnohodnotný Maschine, a profík potom siahne po Maschine Studio

Dôležité je, že mashina Mikro nič nechýba a to ani v porovnaní s Maschine Studio, ktorý je cenovo o niekoľko úrovní vyššie.

Ak bolo cieľom spoločnosti Native Instruments zostaviť komplexný produkčný systém, ktorý svojou technickou komplexnosťou neuberá na zábave a necháva tak voľný priebeh kreatívnemu procesu, potom sa im to určite podarilo. Škoda len, že bežný smrtleník nemôže využiť všetky možnosti ktoré tento systém ponúka. Možno, že práve v tom je to čaro.

Výhody

+ Kvalitná konštrukcia
+ Prepracovaný Software